Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
1. Вступ
В Україні діє система органів, які забезпечують реалізацію принципу верховенства права та права громадян на справедливий суд. Однак основну роль у здійсненні правосуддя відіграють суд як установа і суддя, який безпосередньо вирішує ту чи іншу справу. Для реалізації свого права громадяни звертаються саме до них.
Історично так склалося, що суди в Україні комунікаційно віддалені від суспільства, від їх основної аудиторії – громадян. Цей інформаційний вакуум спричиняє кризу взаємної довіри суспільства і суддів, робить суди надзвичайно вразливими.
Комунікаційна стратегія райсуду розроблена на основі Концепції інформаційно-комунікаційної стратегії діяльності Ради суддів України, Стратегічного плану розвитку судової влади на 2013-2015 роки, Плану заходів щодо підвищення рівня правових знань громадян про судові процедури, функціонування судової системи та порядок захисту своїх прав і охоронюваних законом інтересів, схвалених рішенням ХІ з’їзду суддів України від 22.02.2013.
Зміст і структура Комунікаційної стратегії райсуду визначені цілями правосуддя, завданнями та повноваженнями суду , ґрунтуються на нормах Конституції України, законів України «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до публічної інформації», Мадридських принципів щодо зв’язку між засобами масової інформації та суддівською незалежністю, інших національних і міжнародних актів, що регулюють діяльність в судовій сфері.
2 . Аналіз стану комунікаційної діяльності Літинського райсуду
(наявний досвід і здобутки)
Літинський райсуд має певний досвід здійснення внутрішньої і зовнішньої комунікаційної діяльності завдяки впровадженню сучасних інформаційних технологій ведення внутрішнього документообігу, управління апаратом суду та донесення інформації про діяльність суду до широкого кола громадськості.
У структурі апарату суду відсутній відділ інформаційного забезпечення та відділ прес-служби, однак функції забезпечення комунікаційної діяльності покладено на помічника голови суду .
Метою діяльності відповідальної особи є інформування суспільства про діяльність суду шляхом оприлюднення інформації на офіційному веб-сайті та в друкованих засобах масової інформації.
Помічник голови суду виконує функції забезпечення зв’язків Літинського райсуду із громадянами та ЗМІ, що поступово набувають системного характеру. Щомісячно здійснюється моніторинг висвітлення діяльності в ЗМІ. На офіційному веб-сайті оприлюднюється інформація про заходи, які проводить суд , а також ті, в яких беруть участь судді та працівники апарату. Відповідальна особа опрацьовує в установленому порядку запити та звернення представників ЗМІ, забезпечує підготовку і поширення матеріалів про діяльність суду у ЗМІ, направляє у відповідні видання офіційні заяви, спростування, роз’яснення у зв’язку з публікаціями про діяльність Літинського районного суду.
Літинський райсуд використовує автоматизований цикл ведення діловодства та проходження судових справ, в якому враховано передовий світовий досвід судового адміністрування, кадрової політики та організації роботи.
У приміщенні суду розміщено інформаційні стенди, за допомогою яких відвідувачі мають можливість ознайомитися з переліками справ, призначених до розгляду, зразками документів, ставками судового збору, платіжними реквізитами, графіком особистого прийому громадян керівництвом суду тощо.
Таким чином, суд у своїй діяльності прагне відкритості своєї роботи, веде планову та системну комунікаційну діяльність у таких напрямках:
– внутрішній: робота із суддями та працівниками апарату суду щодо вдосконалення їх комунікативних навиків, облаштування приміщення суду з метою забезпечення його інформаційної насиченості, підвищення комфортності для відвідувачів і роботи працівників суду ;
– зовнішній: інформування суспільства про роботу суду, налагодження постійного зацікавленого діалогу з громадськістю та ЗМІ, залучення студентів та молодих фахівців до проходження практики та стажування у суді тощо.
Працівники Літинського райсуду в міру можливостей беруть участь у міжнародних проектах, а саме відвідують семінари, круглі столи організовані такими організаціями, як: Інструмент інституціональної розбудови Twinning, Проект Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Справедлива, незалежна та відповідальна судова влада України», Проект Ради Європи «Підтримка реформи кримінальної юстиції в Україні», Проект Ради Європи «Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні», Проект «Реформування системи ювенальної юстиції в Україні» за фінансової підтримки Канадської агенції з міжнародного розвитку тощо.
Планування комунікаційних заходів здійснюється з урахуванням результатів опитування громадян, яке періодично проведиться серед відвідувачів суду щодо оцінки якості роботи суду та шляхів вирішення проблем, що виникають при відвідуванні суду.
3. Ресурси для здійснення комунікації і проблеми, які потребують вирішення
До цього часу нагальним є питання забезпечення суддів і працівників апарату належними умовами праці та відповідними приміщеннями для здійснення правосуддя, а також забезпечення громадян, людей з обмеженими фізичними можливостями і відвідувачів вільним, безперешкодним доступом до приміщеня суду .
Не сприяє налагодженню постійного діалогу суду з громадськістю і низький рівень загальної правової культури населення. Діяльність органів судової влади в Україні в останні декілька років перебуває в центрі досить гострих громадських дискусій, основною темою яких залишається ефективність та якість судового розгляду. Під час диспутів використовується різна, часто суперечлива інформація про показники функціонування судових органів. Джерелом такої інформації є, як правило, неофіційні дані про стан здійснення судочинства, що здебільшого мають суб’єктивний характер, адже формуються політиками, засобами масової інформації, зацікавленими особами тощо. Водночас не дають адекватного уявлення про стан здійснення судочинства й дані офіційної статистики, оскільки не відображають ставлення і сприйняття судового розгляду учасниками судових процесів.
Тому акцентується увага на необхідності врахування обох згаданих факторів: з одного боку, офіційної статистики, що свідчить про навантаження та обсяги роботи суддів та працівників судових органів, а з іншого – реальних потреб громадян, що звертаються до суду і хочуть реалізувати своє право на судовий захист ефективно й у визначені строки. Саме тому сьогодні актуалізується використання методологій, що дозволяють визначати якість судових послуг через показники суб'єктивних оцінок судового розгляду особами, що є безпосередніми учасниками процесів.
4. Мета Комунікаційної стратегії Літинського районного суду
Метою Комунікаційної стратегії суду є:
- підвищення авторитету судової влади в суспільстві;
- підвищення рівня довіри до Літинського районного суду ;
- надання громадськості інформації про суд;
- підвищення рівня правової грамотності населення;
- популяризація роботи в суді, насамперед серед молодих юристів.
5. Цільові аудиторії комунікаційної діяльності Літинського районного суду
Відповідно до мети Комунікаційної стратегії Літинського райсуду її цільовими аудиторіями є:
1) громадяни: учасники судових процесів (позивачі, відповідачі тощо) та особи, які потребують судового захисту; громадяни, які не є безпосередніми учасниками судового процесу; окремі категорії громадян, інтереси яких можуть бути представлені громадськими організаціями (інваліди, діти війни тощо);
2) ЗМІ;
3) студенти юридичних факультетів та юридичних навчальних закладів;
4) представники суб’єктів владних повноважень.
Всі ці групи становлять зовнішню цільову аудиторію, що на цей час є найбільш пріоритетною цільовою групою.
До внутрішньої цільової аудиторії належать судді та працівники апарату суду.
6. Форми і засоби комунікації (канали зв’язків) з цільовими аудиторіями
Під час вибору каналів зв’язку із цільовою аудиторією необхідно обов’язково враховувати специфіку кожної окремої групи.
Обираючи засоби комунікації із громадянами, слід розуміти, що ця група є найбільш численною та різноманітною, отже, краще було б обрати канали, які є більш масовими, доступними широкому загалу.
Канали зв’язків із громадськістю:
1) проведення опитування громадської думки;
2) випуск друкованої продукції (буклети, брошури тощо);
3) надання інформації через веб-сайт суду;
4) розміщення інформації на інформаційних стендах у приміщенні суду;
5) надання інформації через відповідальних працівників суду ;
Під час визначення каналів комунікації суду із представниками ЗМІ необхідно враховувати, що ця група є більш вузькою та спеціалізованою, що в окремих ЗМІ працюють журналісти, які спеціалізуються на правничій тематиці.
Каналами комунікації зі ЗМІ може бути обрано:
1) прес-тури для журналістів (Дні відкритих дверей);
2) надання інформації через веб-сайт суду;
3) організація інтерв’ю з керівництвом та суддями Літинського райсуду.
Обираючи засоби зв’язку зі студентами юридичних спеціальностей, слід звернути увагу, що основною ідеєю співпраці з цією групою є популяризація роботи в суді з метою формування майбутнього високопрофесійного персоналу. Добір засобів комунікації необхідно здійснювати з наданням переваги таким освітнім заходам:
1) зустрічі, обговорення тем, безпосередньо пов’язаних із діяльністю судів;
2) залучення студентів до заходів, що проводяться у суді;
3) сприяння організації проходження практики студентами юридичних спеціалізацій у суді.
Каналами комунікації із представниками суб’єктів владних повноважень можуть бути:
1) надання інформації через веб-сайт суду;
2) обмін інформацією шляхом офіційного листування тощо.
7. Зведений календар запланованих заходів
8. Очікувані результати реалізації Комунікаційної стратегії суду
Комунікаційна стратегія суду впроваджується з метою покращення зв’язків із громадськістю, встановлення змістовного та постійного діалогу із суспільством.
За результатами реалізації Комунікаційної стратегії суду очікується зростання рівня довіри громадян до судів, підвищення авторитету суду шляхом поліпшення правової обізнаності населення про порядок захисту їхніх прав та інтересів у судах.
Громадяни мають сприймати суди як установи, покликані захищати їхні права. Звертаючись до суду, кожен громадянин має очікувати, що рішення суду, яким би воно не було, ухвалено неупереджено, виважено та на підставі норм закону.
Крім того, серед очікуваних результатів реалізації Комунікаційної стратегії суду можна назвати:
- підвищення рівня правової обізнаності населення та ЗМІ;
- підвищення рівня зацікавленості громадян, насамперед молодих юристів, у роботі в суді;
- налагодження постійного зв’язку зі ЗМІ з метою оперативного висвітлення діяльності суду;
- формування позитивного іміджу судової влади.
- розуміння громадянами результатів роботи суду, позитивне сприйняття судових рішень і ухвал;
- підвищення довіри до суду і системи судочинства;
- зміни (на позитивні) у оцінках роботи суду.
- визначення співвідношення між кількістю інформації, що виходить з суду і повідомленнями, які потрапили у ЗМІ та стали предметом громадської уваги;
- оцінка інформації, що з’явилась в ЗМІ щодо діяльності суду (співвідношення позитивної і негативної інформації);
- організація і проведення опитувань громадської думки щодо якості наданих судом послуг;
- наявність зворотного зв’язку з цільовими групами та громадськістю загалом.
Моніторинг результатів комунікаційної діяльності .
Контроль і координація
комунікаційної діяльності суду Голова Літинського райсуду Білик Н.В.
Відповідальні за виконання Керівник апарату Тимощук В.В.