З розвитком транспорту збільшується потужність транспортних засобів та швидкість їх руху, що має важливе значення для розвитку суспільства. Проте це викликає і негативні явища, оскільки більш тяжкими стають наслідки транспортних аварій, в яких гинуть люди, матеріальні цінності. Боротьба з транспортними злочинами в сучасних умовах набуває важливого значення, про що свідчить віднесення цих злочинів до самостійного розділу Особливої частини КК. Головною ознакою, за якою транспортні злочини об'єднані в одну групу, є родовий об'єкт. Таким об'єктом є відносини, що забезпечують безпеку руху та експлуатацію транспорту.
Аналізуючи статистичні дані щодо розгляду кримінальних справ про проти безпеки руху та експлуатації транспорту, слід зазначити, що до Літинського районного суду Вінницької області за 2012 рік надійшло 9 кримінальних справ відносно 9 осіб, з яких 4 справи розглянуто з постановленням вироку, 1 справа зупинена в зв’язку з розшуком підсудного, 1 справа направлена прокурору для організації додаткового розслідування, 3 справи станом на 01.01.2013 року не розглянуті.
Усі справи щодо безпеки руху та експлуатації транспорту суддями призначались до попереднього розгляду відповідно до ст. 241 КПК України.
Попередній розгляд справ було проведено в дні на які вони призначалися, випадків відкладення не було. Під час попереднього розгляду судді дотримувались вимог ст.256 КПК України.
Злочини передбачені ст. 286 КК кодексу України, тобто «Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами» входять до злочинів проти безпеки дорожнього руху, які є окремою групою суспільно небезпечних діянь, що посягають на суспільні відносини безпеки експлуатації механічних транспортних засобів у сфері дорожнього руху та завдають суспільству передовсім шкоду, пов'язану із загибеллю та травмуванням людей.
Так, по 3 справам було травмовано 3 осіб і 1 особі, яка будучи неповнолітньою завдано тілесних ушкоджень внаслідок яких настала смерть.
При призначенні покарання за злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту, судді враховували загальні засади призначення покарання, а саме сприяння розкриттю злочину, відшкодування заподіяної шкоди потерпілому, характеризуючи дані особи.
По 2 справам було призначено додаткове покарання у виді позбавлення права керувати транспортними засобами.
По 1 справі на вирок суду засудженим подано апеляційну скаргу.
Узагальнення судової практики у справах про злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту показало, що при вирішенні справ цієї категорії судді Літинського районного суду завжди забезпечують повне і всебічне дослідження обставин вчинення зазначених злочинів, встановлюють причини злочинів проти безпеки виробництва та умови, що сприяли їх вчиненню, а також вживають передбачені законом заходи щодо повного відшкодування завданих цими злочинами збитків.
Суддя Літинського
районного суду Желіховський В.М.