На виконання плану роботи Літинського районного суду Вінницької області за 2011 рік, Літинським районним судом Вінницької області проведено аналіз якості розгляду адміністративних справ у 2011 році. Процесуальний порядок вирішення адміністративної справи судом першої інстанції, в даному випадку Літинським районним судом, спрямований на виконання завдання адміністративного судочинства щодо захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Аналіз судової практики свідчить про існування проблем процесуального порядку розгляду адміністративних справ: спірність норм, що визначають окремі процесуальні строки, необґрунтоване повернення позовної заяви, залишення її без руху чи без розгляду та відмова у відкритті провадження у справі.
Метою зазначеного аналізу є виявлення проблемних питань, що виникають при розгляді даної категорії справ, причин, що сприяли виникненню адміністративних спорів у 2011 році, їх найбільших характерних порушень чи неправильного застосування норм матеріального та процесуального права, вироблення пропозицій для забезпечення єдиного та правильного застосування законодавства.
Об'єктом вивчення була інформація про практику розгляду адміністративних справ.
Статистична звітність за звітний період 2011 року, вирізняє можливість таких статистичних даних, а саме, здійснити статистичний аналіз обліку справ. Однак, зважаючи на поширеність справ зазначеної категорії, важливість даної теми, наявність розбіжностей у тлумаченні законодавства та його застосуванні, неузгодженість певних положень законів, вивчення практики розгляду таких справ є надзвичайно важливим.
Отже, проаналізуємо відповідні категорії адміністративних справ, що були розглянуті Літинським районним судом Вінницької області за звітний період 2011 року, а також їх загальну кількість:
За звітний період 2011 року до Літинського районного суду Вінницької області надійшло 1745 адміністративних справ, а всього перебувало в провадженні 1748 справ, із них 3 справи залишок із 2010 року. Для порівняння із звітним періодом 2010 року , всього в провадженні суду перебувало 365 позовних заяв, із них по 4 - справам було повернуто позовні заяви .
Тому бачимо, що зросла тенденція як надходження так і розгляду адміністративних справ в порівнянні із 2010 роком майже у п’ять разів.
За категоріями справ в провадженні суду станом за звітний період 2011 року перебували справи:
справи із спорів про забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих рангів - 9 справ;
справи зі спорів з приводу забезпечення громадського порядку та безпеки, зокрема зі спорів щодо дорожнього руху - 145 справ,
справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері економіки, зокрема зі спорів щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих ілузях економіки -1 справа.
- справи зі спорів з приводу забезпечення сталого розвитку населених пунктів та землекористування -16 справ.
справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян - 1571 справ, зокрема зі спорів: - соціального захисту; соціального захисту та зайнятості інвалідів, соціальних послуг, у тому числі: соціального захисту дітей війни - 1497 справи, соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи - 19 справ, соціального захисту сімей із дітьми - 1 справа; справи зі спорів з приводу забезпечення юстиції, зокрема спори у сфері виконавчої служби та виконавчого провадження -1 справа.
Із наведених показників вбачається, що питому вагу - 1571 справа (86,55 %) складають справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян. У більшості своїй це справи за позовами фізичних осіб до Пенсійного фонду України про перерахунок пенсії, як дитини війни, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи та інші.
Наступною по чисельності є категорія справ зі спорів з приводу забезпечення громадського порядку та безпеки, зокрема зі спорів щодо дорожнього руху - 175 справ - що складає відповідно складає 12,06% від загальної кількості справ що знаходяться в провадженні суду.
У 1685 справі було задоволено позови; 1 справу передано в інші суди; 1 справу - закрито; 59 справи - залишено без розгляду (підставами були: заяви позивачів про залишення їхніх позовних заяв без розгляду та не усунення недоліків позовних заяв).
У 1685 справам було застосовано скорочене провадження, передбачене ст. 183-2 КАС України, відповідно до якої скорочене провадження застосовується в адміністративних справах щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Відповідно до статті 1 Закону України "Державну допомогу сім’ям з дітьми" Громадяни України, в сім'ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України. Іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, а також особи, яким надано статус біженця в Україні, мають право на державну допомогу нарівні з громадянами України на умовах, передбачених цим Законом, іншими законами або міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до Правил Дорожнього руху учасниками дорожнього руху є особи, які беруть безпосередню участь у процесі руху на дорозі як пішоходи, водії, пасажири, погоничі тварин.
Розглядаючи адміністративні справи зазначених вище категорій, судді по перше встановлюють статус особи, що звертається за їх наданням, шляхом витребування відповідних посвідчень.
Належними відповідачами у зазначеній категорії справ будуть суб'єкти владних повноважень, до компетенції яких віднесено розв'язання питань, заявлених у позові та вирішених судом та інші, як юридичні так і фізичні особи.
Отже, враховуючи вищезазначене, винесені постанови та ухвали відповідали усім процесуальним нормам встановлених Кодексом Адміністративного Судочинства. Строки призначення та розгляду справ суддями не порушувалися.
Правила предметної та територіальної підсудності, склад суду
Вивчення судової практики показує, що судді, розглядаючи адміністративні справи, дотримуються правил предметної та територіальної підсудності.
Предметну підсудність адміністративних справ було змінено згідно із Законом України від 25.12.2008 N 808-УІ "Про внесення змін до статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України щодо предметної підсудності адміністративних справ місцевим загальним судам як адміністративним судам", який набрав чинності 14.01.2009.
Предметна підсудність встановлена ст.18 КАС України. Зі змісту зазначеної норми вбачається, що такі справи підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам незалежно від статусу відповідача. Залучення органів державної влади до участі у справах не змінює їх предметної підсудності.
З огляду на те, що такі спори стосуються інтересів конкретних осіб, вони підлягають оскарженню до адміністративного суду за місцем проживання (перебування, знаходження) позивача (частина друга статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України).
Крім цього, суддям слід звернути увагу на те, що за загальним правилом, установленим статтею 23 зазначеного Кодексу, усі адміністративні справи в суді першої інстанції розглядаються і вирішуються суддею одноособово, незважаючи на наявність як відповідача центральних органів державної влади та клопотання позивача.
Питання сплати судового збору
Вивчення судової практики показало необхідність роз'яснення питання сплати судового збору суб'єктами спірних правовідносин у разі звернення до суду з позовом та в разі подання апеляційної або касаційної скарги на рішення суду.
Відповідно до частини третьої статті 106 Кодексу адміністративного судочинства України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати.
Згідно з пунктом 3 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" цього Кодексу судовий збір при зверненні до адміністративного суду сплачується у порядку, встановленому законодавством для державного мита, а його розмір визначається відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 21.01.93 N 7-93 "Про державне мито".
Порівнюючи показники спостерігається істотне збільшення, майже у 100 разів коштів, сплачених у добровільному порядку.
Особливу увагу суддів у наступному півріччі слід звернути на те, що з 01.11.2011 юку набирає чинності Закон України "Про судовий збір" що визначає правові засади управляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок пі лати, звільнення від сплати та повернення судового збору.
Висновки
Отже, беручи до уваги висновки, зроблені за наслідками аналізу роботи доречним буде окреслити кілька пріоритетних завдань на поточний 2012 рік:
Розробити і вжити комплекс всіх необхідних заходів щодо підвищення оперативності розгляду адміністративних справ суддями суду.
Систематично проводити моніторинг змін у діючому законодавстві і вивчати судову практику задля утримання якості розгляду справ на належному рівні і з метою подальшого її покращення.
Продовжувати впровадження та розвиток сучасних комунікативних засобів донесення інформації про суд до громадськості.
Вживати заходи щодо реалізації навально - просвітницької програми " Суд - шляхи довіри".
Отже, з метою правильного і однакового застосування законодавства при вирішенні зазначеної категорії справ вважаю за потрібне даний аналіз обговорити на нараді суддів та працівників апарату суду.
Вик. Помічник судді Комар Б.В.